zondag 21 juli 2013

Nieuwe koekendozen!

Jammer genoeg zijn we het land nog niet uit wegens nog niet op reis. Want er is geen ontsnappen aan! Naar het schijnt (volgens alle kranten, alle televisiezenders en alle rodiostations) krijgen we een nieuwe koning krijgen. Filip I!

Frankly my dear, het zal mij worst wezen!

Is het een vorm van massahysterie? Is het een hype? Is het opium voor het volk? Brood en spelen? Of mis ik iets?



Mijn grootmoeders hadden koekendozen in van het koningshuis. Met lekkere koeken erin. Daar mochten we uit kiezen (uit die koeken dus). Als we braaf waren tenminste. Maar bij de oma en bebonne waren we altijd braaf natuurlijk (ook als we stout waren begot). Hen kan ik al die royaliteit vergeven. Zij gingen ook haast dagelijk naar der mis. Hen kan ik al die kerkelijkheid met de mantel der liefde vergeven. Wat wisten zij veel? Het was altijd zo geweest.

De kerk is ondertussen al van zijn sokkel gevallen. Wat mij betreft mag dat een ondemocratische instelling als de monarchie ook overkomen. Is een president beter of goedkoper? Waarschijnlijk niet! Maar hij is tenminste verkozen en om de zoveel jaar vervangbaar. Heeft Albert II dat niet goed gedaan? Eigenlijk wel. Behalve de onrespectvolle behandeling van zijn buitenechtelijke dochter kan je die mens weinig verwijten.


Maar al die heisa rond het koningshuis. Al die poespas van journalisten. Al die mensen die naar Brussel.
Maar hey; leven en laten leven! Ieder zijn meug!
Maar mijn bescheiden petje gaat het te boven. Wat mij betreft krijgen we enkele nieuwe postzegels en koekendozen.

5 opmerkingen:

  1. Koekendozen.. ik vind de inhoud persoonlijk interessanter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De dag van vandaag vordert, morgen is het krantennieuws en dan is de mogelijke hype of histerie weer voorbij en resten enkel de koektrommels.
    Maar het filmpje is leuk.
    Fijn vakantie in het verschiet, veel voorpret ..!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brood en spelen inderdaad. En dus heb ik genoten van een prachtig vuurwerk gisteren. En eens goed gelachen toen op het einde ons nationaal volkslied weerklonk en van alle "koningsgezinden" rond mij geen hond (of kat, of mens) kon meezingen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb stiekem toch wat meegekeken via de tv ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk filmke !
    Ik denk niet dat er voor ons, stervelingen, veel zal veranderen. Ik hoop wel op een extra dag verlof. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen