vrijdag 12 juli 2013

Nutcase!!!

Vandaag vond ik dit artikel in de krant: ‘431 zwaargewonden minder per jaar met fietshelm’

Sinds enkele maanden is dit een dagelijkse ochtenddiscussie.

In en stad als Brugge ben je, waarschijnlijk zoals in de meeste andere steden, in de ochtendspits beter af met de fiets dan met de wagen. Reden genoeg, waarom ook wij de meeste verplaatsingen naar de stad op onze tweewielers maken. En geldig voor alle gezinsleden. De verplaatsingen voor de kinderactiviteiten (sport en muziekschool) worden sinds jaar en dag met de fiets afgebold. De kinderen vinden het dan ook vanzelfsprekend om de fiets te nemen. De vraag om met de wagen (door het fietsen waren we ook in staat de tweede wagen van de hand te doen) gevoerd te worden stelt zich haast nooit meer. Tot en met het zesde leerjaar gebeurt dat fietsen onder onderbegeleiding, op het einde van de lagere school mogen ze alleen de hort op met de fiets.

De jongste gaat meestal onder toezicht met de fiets naar school, slechts enkele 100 meters verder. De oudste gaat sinds 1 september zelfstandig met de nieuwe fiets naar de grote school in de stad (idem voor de muziekschool en de dansles).

Tot voor een paar maanden hadden ze altijd een fietshelm op. Op de lagere school werd zelfs gratis een exemplaar aan alle leerlingen uitgedeeld. Met de overstap van de dochter naar de grote school werd een modegevoeliger model aangeschaft (we voelden de bui al wat hangen en is per slot van rekening "een vrouwtje"). Dit werkte de eerste weken perfect. Het leverde haar zelfs enkele lovende opmerkingen van de leerkrachten op. De overtuiging van het helmdragen bij de dochter werd nog eens versterkt toen net voor haar neus een medeleerlinge onderuit werd gereden door een wagen, onzacht met het hoofd in aanraking kwam met de stoep en ziekenwagen vervoer als gevolg.


Maar het was te mooi te waar te zijn. Natuurlijk kwamen er ook opmerkingen van andere jonge gasten. En natuurlijk droeg haast niemand anders een helm. Met als gevolg dat ze sinds enkele maanden geen helm meer wil dragen. Mits de nodige discussies aan de ontbijtafel.

De jongste gaat wel nog gehelmd de deur uit. Ondanks opmerlingen van klasgenootjes is hij haast de enige die nog een helm draagt op school.

Ook ik tracht het goede voorbeeld te geven en zet dagelijks voor het woon-werk verkeer met de fiets een helm op mijn kop!


Ik ben absoluut niet voor de regelneverijmaatschappij waarin we tegenwoordig steeds meer en meer in lijken terecht te komen. Maar misschien zou het verplichten van een helm voor jongeren en zelfs volwassenen toch geen slecht idee zijn.

5 opmerkingen:

  1. idem met het fluo hsje. Eens in het middelbaar is dat voor de meesten not done terwijl het toch zorgt voor de nodige zichtbaarheid op de weg. jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zie je wel vaker van die felle lichtgevende hesjes, maar helmen heel weinig.
    Terwijl het toch veel narigheid zou kunnen voorkomen.
    Fijn weekend, leuk dat je weer terug bent..!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is herkenbaar,.....de zoon ook 13 wil geen helm meer en ondanks het feit dat de school gratis fluo-hoezen uitdeeld om over de rugzakken te trekken is dit blijkbaar ook not done,....moedeloos word ik ervan,...alles is een strijd met pubers blijkbaar,....;

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik draag geen helm, maar fiets zeer weinig. Ik zou niet graag zien dat het verplicht wordt voor volwassenen. Voor kinderen zou het wel moeten, veel kwetsbaarder. En jong geleerd, oud gedaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik draag altijd een helm als ik met de racefiets op pad ben. Met de gewone fiets niet. Dan fietsen we meestal op rustige, autoluwe wegen en dan lijkt het mij niet erg nodig.
    Ik ben al 2 maal gevallen met de racefiets, en in één van die gevallen heeft mijn helm mijn leven gered. Dan weet je het wel!

    BeantwoordenVerwijderen