vrijdag 18 maart 2011

Summer festival wish list

De namen van meeste zomersfestivals komen de laatset dagen aan lopende band binnenrollen. En het ziet er goed uit!



  • Rock Werchter: 30 juni tot 3 juli
Vier dagen Werchter zie ik niet meer zitten. Daarvoor ben ik te oud geworden om vier dagen na elkaar in een tentje te weinig slaap te vatten en viere dagen aan een stuk te vettig voedsel moeten binnenspelen. Maar één dagje meepikken zit er nog in (als het een beetje past met de kampen van de kids). Eigenlijk wil ik vooral Fleet Foxes zien, maar ook de dag met Kings of Leon (alhoewel hun laatste werk "gene vetten" meer is, Because of the Times is mijn inziens nog steeds hun meesterwerk nadien kwam het stadionvullen)  en Arctic Monkeys (waren de vorige keer retestrak en goed).  Of opteren we voor Elbow? Naar het Mainsquarefestival trekken in Arras, tijdens hetzelfde weekend is geen optie meer. Wij gingen vorig jaar daarheen voor de combinatie Ben Harper en Pearl jam (zoals verwacht ook samen op het podium) maar we zwoeren de dure eed daar nooit meer te gaan. Onwaarschijnlijk triestige sfeer en ik weet dat je op festivals geen hoogstaande keuken mag verwachten maar wat je daar te vreten krijgt tart alle verbeelding ... So never again!

  • Cactusfestival: 8 tot 10 juli
Dit is een thuismatch en die zullen we niet missen. Altijd een leuke ambience. Onwaarschijnlijk maar waar: lekker eten! Kindvriendelijk: de kids gaan al jaar en dag één dag mee! Steeds een leuke line up. Niet altijd de grote toppers maar het beste van de tweede klasse (als ik zo oneerbiedig mag zijn). Dit jaar wordt het uitkijken naar Iron & Wine en Isobel Campbell & Mark Lanegan. Beide bands brengen eerder ingetogen muziek maar net dat lijkt steeds te werken in het gezellige Minnewaterpark.

  • Les Ardentes: 7 tot10 juli
Een nobele onbekende en natuurlijk hetzelfde weekend als Cactus. Dus wordt het naar alle waarschijnlijkheid niet maar je hebt wel Avi Buffalo en Keziah Jones natuurlijk. Twijfelgeval!

  • Dranouterfestival: 4 tot 7 augustus
Tot mijn "grote scha en schande" moet ik toegeven nog nooit op Dranouter geweest zijn. Ik heb langs de andere kant alleen nog maar positieve rekties gehoord over het festival. Dus het moet er ooit maar eens van komen! Dit jaar? Er zijn alvast enekele goede redenen om naar het folkgebeuren te trekken: The Jayhawks, Gant Lee Buffalo (Grant lee Phillips was outstanding in de Cactusclub in november jongstleden), Rodrigo e Gabriëlla (een must voor wie ooit een klassieke gitaar in zijn handen gehad heeft) en de altijd aimabele en fantasche gitaarmens Ben Harper.

Staan ook weer, net als elke zomer trouwens, op het verlanglijstje: Gent Jazz Festival en Jazz Middelheim. Maar toch slaag er ik er elke zomer maar weer niet in om er te geraken. Ik hoor heel graag Jazz (vooral live). En telkens weer neem ik me voor er hier en daar een dagje uit te pikken. Maar dan moet ik weer werken of komt iets anders tussen. Bijkomend vind ik de tickets toch wel aan de hoge kant.

Het wordt nog reikhalzend uitkijken de volgende weken. De meeste lijstjes zijn nog ver van volledig. Van Pukkelpop is nog niets bekend zelfs.

4 opmerkingen:

  1. Pukkelpop is bij mij een thuismatch. En Cactus hopelijk 1 dagje wegens te ver en geen zin in kamperen ... en idd heerlijk eten! En sfeer! Zag je ooit Kings of Leon op Werchter het jaar voor ze bekend werden? Zalig! Je noemt daar namen, Elbow (ooit een keer in 2003 of 2004 gezien op Pukkelpop: fantastisch), Fleet Foxes (wil ik héél graag eens zien! zalige cd!), Rodrigo y Gabriella (wil ik ook zien, cdtje van: super!), Isobel Campbell & Mark Lanegan (staat ook op lijstje). En Dranouter (moet je écht écht eens doen, fantastisch festival, zeker voor kinderen, ben er al 3 keer geweest).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iron & Wine waren een paar jaar geleden op Pukkelpop echt de moeite, zeker gaan zien.

    Het is de eerste keer dat ik iemand hoor over Arras. Viel het zo tegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ liesetje: Rodrigo & gabriëlla in Vorst gezien: fenomenaal! Fleetfoxes de vorige keer gemist wegens uitverkocht. Inderdaad schitterende cd en lovende recencies van het optreden dus wil echt wel zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Maarten: Ik kijk er echt naar uit om Iron & Wine te zien. Net nog een cd besteld via amazon.com. Arras viel echt tegen! Jammergenoeg want is helemaal niet zo ver van Brugge. De sfeer was echt bweuk! Een colega hier (15 jaar jonger) die er ook was, had met zijn maten net hetzelfde gevoel. Zij zijn na Arras onmiddellijk door gereden naar Werchter hetgeen het verschil alleen maar groter maakte natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen