dinsdag 22 februari 2011

Jazz op Zondag - Opatuur in De Centrale: Karl Van Deun & Ruben Machtelinckx

Zondag 13 februari 20 uur Opatuur vzw in De Centale

Karl Van Deun - Gitaar
Ruben Machtelinckx - Gitaar

De Centrale was één van die plaatsen die al een tijdje met stip in de agenda stond aangekruist. Het was gewoon een kwestie van tijd en een geschikt optreden vinden. Wel zondag 13/02 was het eindelijk zover. Twee gitaren, dat mocht ik niet missen (ze zijn over het algemeen vrij zeldzaam in de Jazz geworden).

Een sms-je in de namiddag volstond voor een plaatsreservatie. s' Avonds de trein op richting Gent-Dampoort en 10 min stappen later vonden we De Centrale (Kraankinderstraat 2). De eerste de beste deur binnen en de dame aan het loket wist niets van een reservatie op mijn naam. Het Jazz-gebeuren bleek een deur verder, net achter de hoek, te zijn. Daar aangekomen stond mijn naam netjes op een luxe lederen zetel te prijken. Helemaal op de eerste rij (met de neus) op het podium. Er werd mij zelfs een stukje pizza aangeboden. De blonde Grimbergen vervolledige het kader.



Het optreden was een sprankelend samenspel tussen leerling en leraar. Het was opnieuw puur genieten! Karel Van Deun (de senior met baard links op de foto) is immers de leraar van jonge hond Ruben Machtelinckx. Van Deun is duidelijk een klassiek geschoold gitarist en liet bij momenten zijn virtuositeit in het tokkelen horen. De man speelde met watjes in de oren en een "brace" om te pols. Het is niet enkel topsport die een aanslag op het lichaam lijkt te plegen. Deze gitarist (en leraar aan het conservatorium) uit de Kempen heeft blijkbaar gehoorproblemen en was een tijd gestopt met spelen. Om dan nadien terug de draad op te pikken met iets teveel enthousiasme en dus overbelasting van de pols (vandaar het steunverband). Naast begenadigd gitarist mocht ook blijken dat de heer Van Deun een getalenteerd songschrijver is.

De ganse avond werden afwisselend stukken van Machtelinckx en Van Deun gebracht, naast een paar schitterende cover. Vooral de versie van "50 ways to leave your lover" van Paul Simon maakte flink wat indruk. Tussen het samenspel door lieten beide heren de ruimte voor solowerk.

In de composities van Ruben Machtelinckx beperkte de leraar zich tot sober begeleidingswerk. Dat het tussen beide heren klikt mag duidelijk zijn aan de titel van de eerste compositien van de jonge Antwerpse gitarist onder de vleugels van Karel Van deun; namelijk "Vrolijk Deuntje" (hebt u hem?).

De jonge gitarist was duidelijk meer op de Jazz-leest geschoold en bracht met effecten en loops dan ook flink wat "schwung" en begeestering in het optreden. Dat deze Ruben Machtelinckx een groot talent is, druipt er dan ook van af. Binnenkort opnieuw bij Opâtuur in De Centrale (dus alvast weer iets om naar uit te kijken).

De Centrale

Opatuur vzw

3 opmerkingen:

  1. Hey wat een leuke site heb jij!en dat ik op je lijst in de linkerkolom mag prijken vind ik een hele eer. Aangezien ik Noorwegen zit op een berg die weinig internet toelaat, kom ik later graag terug om eens te neuzen en te genieten van je verhalen. Voor nu laat ik het bij je jazzverhaal. Groet van een jazzliefer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry voor de talloze fouten en links is rechts. De internetconnectie valt tussendoor uit.

    Jazzliefer is liefhebber, als vind ik uit liefer welk meer passie spreken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank. Dank. Taalfouten zijn een vorm van creatieve spelling!

    BeantwoordenVerwijderen