dinsdag 1 februari 2011

To fold or not to fold, that is ...

Ik ben aan een nieuwe fiets toe. Ik ben dringend aan een nieuwe fiets toe. Ik heb het lang uitgesteld maar nu is de kogel door de kerk! Ik ben aan een nieuwe fiets toe, of had ik dat reeds gezegd?

De enige vraag die nog rest is dan: "Welke fiets?"

Toen onze tweede wagen een paar jaar terug de geest gaf (natuurlijk los op de autostrade op het derde vak) besloten we het te proberen met slechts één enkele wagen. Onze ouders (de mijn auto = mijn vrijheid generatie) verklaarden ons gek! Maar wie niet waagt niet wint.
Deels uit principe; want eigenlijk hebben we die tweede wagen niet nodig (en in deze broeikastijden telt elk bijgedragen steentje).
Deels uit gemak; in Brugge ben je nu eenmaal sneller met de fiets (zelfs met een gitaar op de rug).
Deels voor de portemonnee; je spaart flink wat uit aan onderhoud, taks, diesel,...
Deels uit sportiviteit; je met de fiets verplaatsen is een pak sportiever en gezonder.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Vanaf heden des morgens niet meer met de wagen naar het werk maar volledig gratis; eerst met de fiets naar het station en dan verder met de trein en dan nog een stukje "per te voet". Ook alle andere verplaatsingen binnen de stad gebeuren nu haast automatisch met de fiets. Zelfs de kinderen staan er na een tijdje niet meer bij stil en nemen automatisch de fiets.

Zijn er nadelen? O jawel. Wat als het regent? Wel daar wringt het schoentje (of moet ik zeggen het pedaaltje) met de huidige fiets. De regen op zich vind ik niet erg, daar kun je je voor kleden (ok echt modieus is zo'n regenbroek niet maar allé het helpt wel).
Maar de modder...
Mijn huidige fietsje is 20 jaar oud (als studentje nog bij elkaar gespaard) en is eigenlijk een tot hybride fiets geüpgrade(d) (dus met plastieken spatborden, met opgemonteerde bagagedrager, met fietstassen en met hybridebandjes voorziene) mountainbike. Dat wil zeggen dat als er ook maar wat water op de fietspaden op wegen liggen, ik van kop tot onder het slijk hang.
En daar baal ik van! De regen deert me niet in het minst maar het slijkt daarentegen..

Besluit: Ik ben aan een nieuwe toe! Zoveel is duidelijk.
Maar welke fiets?


Ga ik voor een hippe plooifiets. Een mooie zwarte Brompton die mee de trein op gaat en me ook toelaat het laatse stukje van 400 meter naar het werk te fietsen.


Of ga ik eerder voor een sportieve fiets die me in de zomer tijdens het weekend toelaat de 30 km naar het werk volledig op de tweewieler te overbruggen? Ook voor alledaags gebruik (winkel, muziekschool, cafébezoek, optredens,...) lijkt de "gewone" fiets mij praktischer, niet?

Maar het probleem is dat ik niet kan kiezen, mijnheer en mevrouw!!! Ik blijf maar wikken en wegen, en beslissen en terug komen op mijn beslissing, en de knoop doorhakken om nadien terug in een knoop te geraken tussen de voor en nadelen.

Misschien moet ik maar een moto nemen?

4 opmerkingen:

  1. Ik ken iemand die zijn plooifiets op de trein liet staan. Domweg vergeten. Alléja, ik zeg het maar, hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Brompton blijkt ook slecht tegen kasseitjes te kunnen. Hetgeen in Brugge niet te vermijden valt :-(
    Dus maar beslist voor de grote zwarte hybridefiets. Dus als je een mooie zwate fiets ziet met een brede smile erboven die vooruit gaat zonder trappen, wel that's me

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat valt best mee met die kasseitjes hoor. Wij doen soms 40 km en meer met de Brompton. Een ideale fiets als je veel met de trein reizen moet. Als dat niet het geval is, dan zou ik iets anders nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na lang twijfelen toch maar de standaardfiets gekocht wegens feit dat de meeste verplaatsingen hier in de stad (Brugge) zijn (en voorlopig heel tevreden van de fiets). Ik ga met de trein werken, maar verplaatsing naar mijn werk is slechts 5 min te voet. Maar wel voorgenomen te gaan sparen voor een Brompton. de twee samen was wat duur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen