vrijdag 27 mei 2011

(Om de muur van op te lopen)²

Om de muur van op te lopen part I, het goede nieuws.

Vanavond is het tijd voor een flink pak jeugdsentiment! Roger Waters The Wall live in het sportpaleis te Antwerpen!

Pink Floyd -  The Wall


Als jonge snaak had ik vroeger een kameraad met een oudere en zeer coole broer. Die luisterde naar Led Zeppelin, REM, Pink Floyd, Supertramp, Fleetwood Mac, Rush;... met andere woorden het betere Rockwerk. Hij had een immense platencollectie. Maar ge kunt u voorstellen dat wij kleine snotters daar niet aan mochten komen. Natuurlijk deden wij dat niet zolang hij thuis was, maar van zodra hij zijn hielen gelicht had zaten wij aan zijn platencollectie en pick-up ofte platendraaier en maar cassetje opnemen. Een deel van die groepen zijn later weggevallen maar andere zijn gebleven. En Pink Floyd was er één van. Ik herinner me nog het heilige moment dat ik de 7 km naar de platenboer fietste om The Wall van Pink Floyd te gaan kopen. En dan voorzichtig met de plaat in een plastieken zak aan het stuur bengelend terug (ben zo ooit met een plaat de berm ingeschoven van de The Housemartins en wegen een dikke kras nooit Side Two gehoord)
Pink Floyd
Goh man, die hoes alleen al! Ik kon er uren naar kijken.
En vanavond dus live (ok zij het dan in de originele bezetting maar toch) live in het sportpaleis.

Tuut Tuut! Tuut Tuut! Is there anybody out there?

Om de muur van op te lopen part II, het mindere nieuws.

Op algemeen verzoek het verslag van het examen notenleer. Ik was best rustig wegens het gedacht goed voorbereid te zijn. Edoch helaas. Driewerf helaas. Als je geen absoluut gehoor zal een melodisch dictee tot in der eeuwigheid een calvarietocht blijven.

Het begon nochtans goed met het ritmisch dictee; het was spotgemakkelijk en ik denk dus ook geen enkele fout gemaakt te hebben.

Maar toen kwam het melodisch dictee, pfffffffffffffffft, en toen was het weer wroeten en zwoegen en zuchten en steunen en krabben in het haar. Je denkt het te hebben, je gomt het weer uit, je schrijft iets anders op en je gomt het weer uit. Het begon op Re en het ging helemaal omhoog dus naar de dominant La? Maar bah neen begot dan bleek het nadien toch wel een volle octaaf naar de hoge Re te zijn zeker!
Dus dat melodisch dictee wordt gene vetten!


Deel drie: melodisch ritmisch. Ik dacht dat het ging. Het werd nadien nog eens geneuried en dat gaf de bevestiging van wat ik van noten op mijn papier staan had. Op het einde heb ik wel zitten knoeien maar allée ik denk dat ik de schade hier weten te beperken heb.

Deel vier: theorie. Ik had nogal zitten blokken! Niet dat ik een strever ben, maar aangezien de dictees en het zingen de achillespees zijn, weet ik dat de meubelen zullen moeten gered worden met de theorie. Vandaar ik denk één klein foutje gemaakt te hebben (een herstellingsteken vergeten).

Alles bij elkaar zou het toch 60% moeten geven en hopelijk geslaagd!

Binnen twee weken komt het volgende hoogtepunt voor de drie sukkelaars die in de jury van het examen zang mogen zitten. Na mijn sologekweel is de kans groot dat het absolute gehoor van de leerkrachten in de jury volledig naar de knoppen is.
Op het einde van de maand juni, nog het examen gitaar. Maar dat zie ik zitten. Ik weet nog niet waarom, maar dat zie ik zitten (waarschijnlijk omdat het nog zo veraf is, ik zal binnen enkele weken misschien alweer anders piepen)


Maar allée bon, vanavond eerst Pink floyd The Wall

5 opmerkingen:

  1. je schrijft wel heel grappig ... of was dat niet de bedoeling? ik duim voor 60% of meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elpees zijn inderdaad niet gemakkelijk te vervoeren met de fiets, want in een fietstas passen ze niet, en aan het stuur bengelen ze in de weg (of ze botsen tegen de fiets en lopen schade op) :-)

    Ik heb deze week ook mijn examen muziektheorie gehad! En ik heb het melodisch dictee ook niet goed gekunnen... ritmisch dictee een paar foutjes gemaakt, theorie ging wel goed. Nu nog zang en instrument, ik hoop dat ik er toch door ben dit jaar...

    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terwijl jij geniet van nostalgische jeugdherinneringen, Storm, een reactie...
    Errrggggg... Maar, je hebt méér dan je best gedaan !
    Succes bij 't gekweel, en die gitaar zal 't straks redden.
    Voor dit logje krijg je van ons 99% !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ lies: het was de bedoeling! Bedankt voor het duimen, het wordt enorm geapprecieerd!
    @ Nachtbraker: leuk dat er zoveel mensen zijn eigenlijk die latere/rijpere leeftijd nog naar de muziekschool trekken! welk instrument speel je? Veel succes ook!
    @Lies: Merci! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb piano gekozen als instrument, zit nu in mijn tweede jaar. En ik ben zeker niet de oudste van de klas! Op mijn blog staat ergens een filmpke van me, nav die 30 days song challenge (a song you can play on an instrument)...

    BeantwoordenVerwijderen